Toyota GR86

Kansloos of buitenkans?

Het was ooit het standaardrecept voor een droomauto: een lage tweezits coupé met de sterke motor voorin en de aandrijving op de achterwielen. Inmiddels is dat concept grotendeels achterhaald. Immers, zelfs de gemiddelde elektrische gezinsauto is tegenwoordig sneller dan een conventionele sportwagen. Toch introduceert Toyota een nieuwe sportwagen van het oude stempel. Is dat bij voorbaat kansloos of juist een buitenkans?

Autotest | Toyota GR86 Kansloos of buitenkans?

De Toyota GR86 is een traditionele sportcoupe met conventionele aandrijving. Een moderne elektrische auto is in alle opzichten superieur, maar het pure en nostalgische gevoel van de GR86 blijft uniek.

Plus

  • puur en nostalgisch gevoel
  • uitmuntende wegligging
  • beschaafde uitstraling

Min

  • veel bandengeluid op slecht wegdek
  • geen feedback bij afsluiten auto (spiegels klappen niet in)
  • kostbaar in aanschaf en gebruik

Conclusie

Is de Toyota GR86 met zijn traditionele concept en conventionele aandrijving een buitenkansje of een kansloos relikwie? Dat is puur persoonlijk. Met moderne techniek is beduidend meer te bereiken voor minder geld. Waarom dan toch al die moeite doen? Voor het pure en nostalgische gevoel! De GR86 is daarom als een platenspeler, analoog horloge of flipperkast: het gaat niet om het doel, maar om het middel. Want hoe snel, veilig of wendbaar een moderne auto ook is, het gevoel van puur mechaniek in een lage tweezits coupé blijft uniek. En wanneer dat anno 2023 nog nieuw te koop is, is dat een buitenkansje.