Suzuki Cara

Vreemde vogel

Een "K-klasse"-auto is een extreem kleine auto die in Japan bepaalde belastingvoordelen behaalt. In Japan zijn dergelijke super kleine auto's razend populair. In Nederland zijn de Daewoo Matiz en Opel Agila de bekendste voorbeelden van K-klasse auto's. De vaste Autozine-lezer weet misschien dat de redactie destijds een K-klasse cabriolet heeft geïmporteerd: de Suzuki Cappuccino. Wat het merk met de cabrio heeft gedaan, deed het ook met de supersportwagen. De Suzuki Cara is een tweepersoons miniatuur raceauto met middenmotor en vleugeldeuren. Van de in totaal 533 geproduceerde Cara's heeft welgeteld één exemplaar Japan verlaten. Na een lange reis en enkele ingrijpende aanpassingen slaat dat exemplaar nu de vleugels uit in Nederland.

Autotest | Suzuki Cara Vreemde vogel

De Suzuki Cara is waarschijnlijk 1 van de meest unieke sportwagens die ooit is gebouwd. Binnen de grenzen van de Japanse K-Klasse is de Cara een tweezits sportwagen met vleugeldeuren. Super exclusief.

Plus

  • exclusiever kan niet
  • veel rijplezier
  • super, maar bescheiden

Min

  • listig weggedrag
  • zeer krap

Conclusie

De Suzuki Cara is waarschijnlijk één van de meest unieke sportwagens die ooit is gebouwd. Dankzij een samenwerking tussen Mazda en Suzuki hebben de fabrikanten een volwaardige tweezits sportwagen met middenmotor en vleugeldeuren gebouwd die in Japan binnen de K-klasse valt. Omdat er zo weinig exemplaren zijn geproduceerd, is de auto exclusiever dan menig peperduur Italiaans of Engels raspaard.

Daarbij maken de (altijd positieve) aandacht van de andere weggebruikers, de rijeigenschappen en de geringe omvang deze vreemde vogel tot een absoluut feestnummer. Voor wie het nog had gemist: er is slechts één exemplaar buiten Japan en die is niet te koop!.