Opel Manta

Manni mag los

De Opel Manta bestaat 50 jaar. In die periode is de Manta uitgegroeid tot een ware cult-auto. Het sportieve model van Opel is zowel gevierd als verguisd in films en series. De berijders, die op zijn zachtst gezegd niet direct zullen worden aangezien voor professoren in de hogere wiskunde, kregen zelfs de bijnaam "Manni's". Om de verjaardag te vieren, en tegelijkertijd te bewijzen wat de Manta daadwerkelijk te bieden heeft, haalde Opel enkele exemplaren uit het museum voor proefritten.

Autotest | Opel Manta Manni mag los

De Opel Manta is uitgegroeid tot een echte cult-auto. Het negatieve imago is vooral te danken aan de eigenaren, want een testrit 32 jaar na dato leert dat de auto deugt.

Plus

  • puur, mechanisch gevoel
  • gedurfde, onderscheidende vormgeving
  • volwaardige vierzitter

Min

  • onhandig kleine buitenspiegels
  • voorstoel beperkt verstelbaar
  • niet zo sportief als het uiterlijk belooft

Conclusie

Het is lastig om onbevooroordeeld in een auto te stappen waar zo'n sterk stigma aan vast zit als de Opel Manta. Vooral de Manta-rijders, ook wel bekend als "Manni's", hebben die vooroordelen in de loop der jaren steeds verder versterkt. De Autozine-redacteur had daarom lage verwachtingen en keek niet bijzonder uit naar deze proefrit.

Maar... na een dagje sturen met de Opel Manta GSI uit 1988 zijn alle vooroordelen ontkracht! De Manta is een ontwapenend leuke auto die een veel puurder karakter heeft dan moderne sportwagens. De Manta is bovendien een unieke mengeling van Duitse nuchterheid en de rebelse cultuur van de jaren '80. Het gevoel is daarom niet te vergelijken met een Japanse, Amerikaanse of Italiaanse auto uit hetzelfde tijdperk.

Het imago van de Manni's blijft ook 50 jaar na dato twijfelachtig. Hun auto heeft zich echter kunnen bewijzen, en die deugt. Sterker nog: het concept van een sportieve variant van een bestaande gezinsauto is tot op de dag van vandaag succesvol gebleken.