Alfa Romeo 1300 JZ Junior Zagato 2.0 Engine - gearbox - rear axle technical specifications, Fully restored condition, Extensive history file,

€ 64.500,-

afbeelding vergroten
Bouwjaar 03-08-1971
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 56.473 km
Deuren 2
Kenteken AR-16-11 Verzekeren
Kleur Blauw Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorinhoud 1.281 cc
Vermogen 63 kW (86 pk)

Alfa Romeo 1300 JZ Junior Zagato 2.0 Engine - gearbox - rear axle technical specifications, Fully restored condition, Extensive history file,


€ 64.500,-

Algemeen

Bouwjaar 03-08-1971
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 56.473 km
Deuren 2
Kenteken AR-16-11 Verzekeren
Kleur Blauw Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorinhoud 1.281 cc
Vermogen 63 kW (86 pk)

Aanbieder

Bedrijfsnaam Gallery Aaldering
Contactpersoon Nick Aaldering
Adres Arnhemsestraat 47
Postcode 6971 AP
Plaats Brummen
Provincie Gelderland
Land Nederland
Telefoon +31 (0)575 - 564055 bel telefoonnummer toon telefoonnummer
Website www.gallery-aaldering.com
E-mail e-mail sturen

Auto online verzekeren?

Bereken uw premie direct online!

Bijzonderheden meld een fout

Algemene informatie
Carrosserievorm: Coupé

Technische informatie
Aantal cilinders: 4
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld

Gewichten
Ledig gewicht: 970 kg
Laadvermogen: 310 kg
GVW: 1.280 kg

Interieur
Interieur: Zwart, Skai
Aantal zitplaatsen: 3

Milieu
Emissieklasse: Euro 0

Historie
Aantal eigenaren: 2

Financiële informatie
Motorrijtuigenbelasting: geen

De Junior Zagato is Ercole Spada's visie op de Alfa Romeo 105-serie, de reeks die vooral bekend is door de Giulia, 'Bertone', Berlina en Spider. De Junior Zagato, kortweg JZ genaamd, verschijnt in 1969 op de Autosalon van Turijn en is gebouwd op het platform van de Spider 1300. Zoals het vaak gaat in die tijd in Italië wordt de JZ van hot naar her gesleept: het chassis wordt gebouwd bij Pininfarina, waarbij het deel achter de achterwielen wordt ingekort voor de kortere overhang van de JZ. Daarna gaat de auto naar carrosseriebedrijf Maggiore die de carrosserie plaatst, om vervolgens naar Zagato te worden getransporteerd voor de verdere productie van de auto.
Onder de motorkap de welbekende 1.290 cc Nord-motor uit de GT 1300 Junior. De vormgeving is voor die tijd zéér modern, met strakke lijnen, koplampen achter het kunststof frontpaneel en een vlak dashboard met de bekende fraaie meters van Alfa Romeo. De grotendeels glazen achterklep van de JZ kan met een druk op de knop geopend worden om warme lucht te kunnen afvoeren door het smalle kiertje dat dan ontstaat.

Zoals veel Alfa Romeo's uit de 105-serie is ook de JZ zeer geliefd bij liefhebbers van sportief rijden en die het niet erg vinden ietsje aan originaliteit in te leveren voor prettigere rijeigenschappen en nóg betere prestaties. Zo ook de eigenaar van deze werkelijk schitterende blauwe 1300 JZ. Deze Zagato werd voorzien van een 2-liter Nord-motor, afkomstig uit een Bertone, Berlina of Spider. Ook alle aanverwante zaken werden meeverhuisd. Dat wil dus zeggen dat ook versnellingsbak en achteras van een krachtige variant komen. Met zo'n tweeliter motor is een JZ ineens een behoorlijk snelle auto, het vermogen gaat namelijk spontaan van ongeveer 90 pk naar een pk of 130. Het zeer herkenbare aanzuiggeluid van de hees ademende Weber carburateurs maken het tot een ware beleving.

Voor we gaan rijden eerst echter de staat van de auto, die mag namelijk zeer goed genoemd worden. De carrosserie werd al eens volledig en vakkundig gerestaureerd. Geen spoedklusje, er werd een paar jaar voor de volledige restauratie uitgetrokken, waarbij de Italiaanse coupé volledig kaal werd gemaakt. De stapel van ongeveer 5 centimeter aan facturen van de nodige decennia laat zien hoe de eigenaar om ging met de auto: ontzettend nauwkeurig.
De blauwe carrosserie is enorm strak, waarbij ook in de deursponningen en motorruimte goed te zien is dat er tijdens de restauratiewerkzaamheden niet over één nacht ijs gegaan is. Bij de opbouw is goed gelet op carrosserienaden en passingen

Basisdekking voor uw auto

Kies voor WA+ of All Risk en verzeker ook schade aan uw eigen auto mee.

WA

Wettelijke Aansprakelijkheid

  • Schade aan anderen

WA+

Beperkt Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling

All Risk

Volledig Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling
  • Schade aan uw eigen auto

E-mail aanbieder

 

Deel deze advertentie