Audi Coupe UR-Quattro Test-car from Pon first registrated Ur-Quattro NL, restored by specialist, display/show/test car, COLLECTORS ITEM

€ 139.950,-

afbeelding vergroten
Bouwjaar 1980
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 176.900 km
Deuren 2
Kenteken GL-79-XB Verzekeren
Kleur Grijs Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorinhoud -
Vermogen -

Audi Coupe UR-Quattro Test-car from Pon first registrated Ur-Quattro NL, restored by specialist, display/show/test car, COLLECTORS ITEM


€ 139.950,-

Algemeen

Bouwjaar 1980
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 176.900 km
Deuren 2
Kenteken GL-79-XB Verzekeren
Kleur Grijs Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorinhoud -
Vermogen -

Aanbieder

Bedrijfsnaam Gallery Aaldering
Contactpersoon Nick Aaldering
Adres Arnhemsestraat 47
Postcode 6971 AP
Plaats Brummen
Provincie Gelderland
Land Nederland
Telefoon +31 (0)575 - 564055 bel telefoonnummer toon telefoonnummer
Website www.gallery-aaldering.com
E-mail e-mail sturen

Auto online verzekeren?

Bereken uw premie direct online!

Opties

  • metallic lak

Auto direct verkopen?

Laat je auto vandaag nog gratis taxeren en
ontvang direct een bod per e-mail.

Bijzonderheden meld een fout

Carrosserievorm: Coupé
Transmissie: 5 versnellingen, Handgeschakeld
Interieur: Bruin, Stof
Motorrijtuigenbelasting: geen

"Het is een rallywapen in burgerpak, een vervoermiddel waarbij prestaties voorop staan. Het rijden met een Quattro is een geestverruimende ervaring." Het is de mening van Ric van Kempen, in de Autovisie van januari 1981. Het mooie is: deze woorden gaan niet over de Audi Quattro in het algemeen, maar over deze specifieke Audi Quattro die u hier ziet. Het betreft hier de eerste in Nederland geleverde Quattro, de auto die bij importeur PON dienstdeed als persauto en zodoende in talloze magazines heeft gestaan. De GL-79-XB is niet zomaar een Quattro maar de uiterst vroege en zeldzame homologatie-exemplaren met 'Sielzüge-sperren' (kabelbediende sperren).

De auto was in 1980 en 1981 van PON en kreeg daarna een andere eigenaar. De auto blijft in het zicht van de radar en rond 2010 komt de auto in handen van de eigenaar die doet wat de auto op dat moment verdient: een extreme restauratie. Zoals veel jaren '80 auto's is de Audi natuurlijk door weer en wind gestuurd en kenmerkend voor auto's uit die periode is dat ze daar niet verschrikkelijk goed tegenkunnen. Wat volgt is een auto tot op het kale bot en zelfs dat bot wordt nog volledig aangepakt. Foto's hiervan zijn beschikbaar, het laat zien dat de auto naar de volledige specificaties van 1980 is gerestaureerd en nog immer in topconditie verkeert.

Het idee voor de Audi 'Urquattro' ontstond nadat in de jaren '70 de Audi 100 aan de pers wordt voorgesteld in Scandinavië. Nat, glad, ijs, sneeuw: voor het evenement had men een paar Volkswagens Iltis meegenomen, een handig klein 4x4-terreinautootje om daar wat rond te kunnen rijden. Jörg Bensinger, testrijder bij Audi, reed het autootje en bedacht zich dat een dergelijk systeem in een straatauto helemaal geen verkeerd idee zou zijn. Hij ging met het plan naar Ferdinand Piëch en het systeem vond zijn weg naar Audi: de Quattro was geboren.

Dat Audi met de Quattro een rallylegende in handen zou hebben wist men natuurlijk nog niet maar zo ging de Quattro wel de geschiedenis in. Samen met de Lancia Delta en andere rallylegendes behoort de vierwielaangedreven Duitse coupé nu tot de meest gezochte auto's uit de jaren '80.

Een Urquattro als deze zult u zelden tot nooit tegenkomen. Eén van de eerst geproduceerde exemplaren, de eerste in Nederland geregistreerde, reportages in tal van vooraanstaande magazines, zowel toen als nu, een ordner vol documentatie en facturen, folders en fotonegatieven uit de vroege jaren '80. Een legende qua auto, een legende qua Nederlandse historie.

Als u in de markt bent voor een dergelijke auto hoeven we u vast niets meer uit te leggen over de techniek maar voor de volledigheid vermelden we toch even waar we hier mee te maken hebben. Voor u op de foto staat één van de 400 gebouwde homologati

Basisdekking voor uw auto

Kies voor WA+ of All Risk en verzeker ook schade aan uw eigen auto mee.

WA

Wettelijke Aansprakelijkheid

  • Schade aan anderen

WA+

Beperkt Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling

All Risk

Volledig Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling
  • Schade aan uw eigen auto

E-mail aanbieder

 

Deel deze advertentie