Talbot Lago T14 V8 America Coupe The last T14 America-example built, Only 2 owners/families in 60 years, Recently fully serviced, One of the rarest Talbots e

€ 285.000,-

afbeelding vergroten
Bouwjaar 1962
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 54.420 km
Deuren 2
Kenteken TL-00-06 Verzekeren
Kleur Wit Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorinhoud -
Vermogen -

Talbot Lago T14 V8 America Coupe The last T14 America-example built, Only 2 owners/families in 60 years, Recently fully serviced, One of the rarest Talbots e


€ 285.000,-

Algemeen

Bouwjaar 1962
Categorie Oldtimer
BTW / Marge Marge Financieren
Kmstand 54.420 km
Deuren 2
Kenteken TL-00-06 Verzekeren
Kleur Wit Bod op je auto
Brandstof Benzine
Transmissie Handgeschakeld
Motorinhoud -
Vermogen -

Aanbieder

Bedrijfsnaam Gallery Aaldering
Contactpersoon Nick Aaldering
Adres Arnhemsestraat 47
Postcode 6971 AP
Plaats Brummen
Provincie Gelderland
Land Nederland
Telefoon +31 (0)575 - 564055 bel telefoonnummer toon telefoonnummer
Website www.gallery-aaldering.com
E-mail e-mail sturen

Auto online verzekeren?

Bereken uw premie direct online!

Opties

  • lederen bekleding

Auto direct verkopen?

Laat je auto vandaag nog gratis taxeren en
ontvang direct een bod per e-mail.

Bijzonderheden meld een fout

Carrosserievorm: Coupé
Interieurkleur: Beige
Motorrijtuigenbelasting: geen

In 1953 was Anthony Lago vastbesloten om de T26 opnieuw onder de aandacht te brengen. Lago huurde Carlo Delaisse in die een ontwerper was bij Letourneur et Marchand. De opdracht was duidelijk: ontwerp een 2+2 coupé die past bij de tijd. Vervolgens monteerde Talbot Lago de splinternieuwe carrosserie op de T26 GSL, die in 1953 werd gelanceerd. Om het aanbod uit te breiden, besloot Lago in 1955 een viercilinder versie van de coupé te lanceren, genaamd de T14 LS. Talbot Lago verkocht hiervan slechts 54 exemplaren. 
 
In 1957 kreeg Anthony Lago na diverse geluiden het idee om de focus te gaan leggen op de Amerikaanse markt. Wat hij deed was bijzonder: hij sloot een overeenkomst met BMW voor de levering van V8 motoren. Vervolgens leidde de combinatie met de BMW-motor uiteindelijk tot de lancering van de Talbot Lago America 2500.
 
1958 bracht veranderingen voor Talbot Lago. Simca nam het merk over en hoewel er nog enkele motoren op voorraad waren, besloot Henri Pigozzi om de BMW-motor niet te gebruiken en de 'in-house' motor, de Ford V8, aan te passen met een Zenith twin-barrel carburateur. Dat alles was goed voor 95 pk. In totaal verkocht Talbot slechts twaalf T14's in de America versie.
 
Het verhaal van deze Talbot Lago T14 V8 America begon op de Motor Show van 1958. De eerste eigenaresse van de auto, mevr. Donnier, werd verliefd op de Talbot Blanche die ze daar zag staan. Omdat deze al verkocht was, bestelde ze een ander model. Nadat de fabriek sloot, voltooide Georges Grignard, een Talbot-piloot die alle resterende voorraad had gekocht, dit exemplaar. Wat was hiervan het resultaat? De allerlaatste Talbot Lago ooit geproduceerd. De auto werd voor het eerst geregistreerd in januari 1962. Mevr. Donnier gebruikte de auto ongeveer tien jaar lang voor haar jaarlijkse reizen naar haar vakantiehuis, maar stopte met rijden naarmate ze ouder werd.
 
In 1980 kocht Pierre Béguin, een ingenieur bij PSA, deze Talbot nadat hij het merk herontdekte bij de herlancering door Peugeot. Gedurende zijn eigenaarschap onderging deze Talbot restauratie- en revisiewerkzaamheden. In de jaren 2000 van de vorige eeuw leende hij de auto uit aan de l'Aventure Automobile à Poissy in ruil voor onderhoud. In 2018 werd de auto tentoongesteld op de Rétromobile Show op de stand van Peugeot Adventure. Na het overlijden van Pierre Béguin in 2021, werd de auto overgenomen door zijn neef en gedurende zijn eigenaarschap werden revisiewerkzaamheden uitgevoerd.
 
Vandaag de dag verkeert de auto in een goede staat, zowel optisch als technisch. Met bovengenoemd verhaal heeft deze Talbot Lago slechts twee families gehad in de afgelopen 60 jaar. Bij deze Talbot komt een hele dikke map vol met documentatie. Dit loopt uiteen van de originele handleidingen, facturen, schetsen, foto's van dit exemplaar en rijtesten. Veel

Basisdekking voor uw auto

Kies voor WA+ of All Risk en verzeker ook schade aan uw eigen auto mee.

WA

Wettelijke Aansprakelijkheid

  • Schade aan anderen

WA+

Beperkt Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling

All Risk

Volledig Casco

  • Schade aan anderen
  • Diefstal, brand en ruitschade
  • Aanrijding met loslopende dieren
  • Nieuwwaarderegeling
  • Schade aan uw eigen auto

E-mail aanbieder

 

Deel deze advertentie